Powered by Blogger.

Penemuan 'spesis' awan baru di langit


Kalangan amatur pemerhati langit mencari "spesis" awan baru. Awan itu kali pertama terlihat di Cedar Rapids, Iowa, Amerika Syarikat, pada 2006. Selanjutnya, awan juga terlihat di Perancis, Norway, dan beberapa kawasan lain.

Organisasi Cloud Appreciation Society (CAS) yang berpusat di Inggeris menamakan awan tersebut undulatus asperatus. CAS tengah mengajukan agar awan itu diakui kebaruannya oleh World Meteorological Organisation di Geneva dan dimasukkan dalam International Cloud Atlas.

Dalam usaha untuk mendapatkan pengakuan rasmi, CAS telah mengumpulkan banyak gambar awan tersebut serta melakukan penyelidikan yang kebanyakan dilakukan di Reading University.

Graeme Anderson, meteorolog dari Reading University, mendedahkan bahawa undulatus asperatus mirip dengan awan Mammatus. Perbezaannya adalah, undulatus asperatus lebih bergelombang.

Gavin Pretor-Pinney, pengasas CAS, mendedahkan bahawa undulatus asperatus memang jenis awan baru. Ia menyatakan beberapa hasil penyelidikan yang dijalankan di Royal Meteorological Society.

Pretor-Pinney seperti dikutip Daily Mail, Minggu (23/9/2012), mengatakan, "Awan ini lebih hangat, lembab, dan lebih sejuk di bahagian atas, udara yang lebih kering di bahagian bawah dengan batasan yang jelas di antara kedua-duanya."

Saat ini, penyokong CAS tengah berharap-harap cemas, menunggu apakah undulatus asperatus memang boleh diklasifikasikan sebagai awan baru. Kajian pada awan tersebut terus dilakukan.

Jika awan itu dinyatakan sebagai jenis baru, maka CAS membuat prestasi penting. Undulatus asperatus akan menjadi jenis awan baru pertama yang ditemui sejak Cirrus intortus pada tahun 1951.

"Mengamati awan adalah perkara penting untuk mendokumenkan kesan pemanasan global di langit. Awan dapat memberikan jawapan tentang suhu dan perubahan iklim di tahun-tahun mendatang," kata Pretor-Pinney.

Saat ini, semakin banyak orang tertarik melihat awan. Sebagai gambaran, anggota CAS sudah berjumlah 30.903 orang. Tahun depan, CAS akan melancarkan aplikasi pengamatan awan yang membolehkan pengguna berkongsi potret dan lokasi berlakunya awan. Unggahan pengguna boleh digunakan untuk aktiviti penyelidikan. Sumber kompas.com

0 comments:

Post a Comment