Powered by Blogger.

Lebah Zombie Pertanda Kiamat?


Lebah Zombie Pertanda Kiamat?
Ada sebuah ungkapan terkenal yang sering dikaitkan dengan Albert Einstein. '' Jika lebah menghilang dari muka bumi, manusia hanya mempunyai masa empat tahun untuk hidup.'' Benar atau tidaknya perkataan itu keluar dari mulut Einstein, inti kalimah itu menegaskan peranan penting lebah dalam kitaran kehidupan di Bumi.

Sebagai seorang penternak lebah, walau masih baru, Mark Hohn tentu sangat faham makna kalimat itu. Kerana itu, betapa terkejutnya dia ketika pulang dari bercuti mendapati lebah-lebah yang dibiakkan di dekat rumahnya mati. Namun, Hohn yang tinggal di kawasan pinggir Seattle, negara bahagian Washington, Amerika Syarikat, awalnya tak begitu penasaran pada kematian lebah-lebah yang bangkainya bertaburan di tanah seluas setengah hektar itu. Dia hanya mengambil alat penyembur dedaunan kering dan membersihkan semuanya.

Perlu beberapa hari baginya untuk menyedari bahawa kemungkinan lebah-lebahnya mati kerana sebab yang aneh. Dia ingat bahawa di antara lebah-lebah teman simpanan itu ada yang menunjukkan kelakuan tak wajar. Tak seperti lebah sihat yang pada malam hari berdiam di dalam sarangnya, apabila hari gelap lebah-lebah Hohn justeru terbang gentayangan tanpa arah pasti sampai akhirnya mereka tewas.

Lampu-lampu di dalam perniagaan mereka juga telah menarik perhatian lebah yang cenderung berkerumun di dekat cahaya, mirip kelakuan serangga malam. Lalu, mereka bertebaran di sekitar lampu secara tak beraturan dalam pola rawak hingga akhirnya jatuh di lantai.

Hohn pun mengingat sebuah kes yang berlaku beberapa tahun lalu mengenai lebah yang diiinvasi oleh 'makhluk asing'. Dia lalu mengumpulkan beberapa lebah yang mati ke dalam beg plastik. Seminggu kemudian, akhirnya dia mempunyai bukti kuat bahawa lebahnya dijangkiti pupa lalat parasit. Inilah kejadian pertama jangkitan lalat parasit pada lebah di negara bahagian Washington.

Kes jangkitan parasit pada lebah pertama kali ditemui oleh ahli biologi Universiti Negeri San Francisco, John Hafernik, pada 2008 lalu di California. Pola jangkitan demikian. Seekor lalat betina yang kecil mendarat di punggung lebah dewasa. Dengan opivositor yang setajam jarum, lalat betina buas itu menyuntikkan telur ke dalam abdomen lebah. Di dalam tubuh lebah, telur menetas menjadi ulat atau larva. '' Pada dasarnya, mereka memakan bahagian tubuh lebah hingga akhirnya keluar,'' kata Hafernik.

Kitaran hidup lalat parasit itu mirip adegan dalam filem Aliens ketika larva monster dari planet lain masuk ke tubuh manusia untuk membiak sambil memangsa organ. Namun, di mata Hohn, senarionya lebih mirip filem zombie, manusia dijangkiti virus yang menyebabkan mereka mati, tapi tetap boleh bergerak-gerak tak keruan, seperti yang terjadi pada lebahnya. '' Saya mencandai anak-anak saya dengan mengatakan bahawa kiamat zombie telah bermula dari rumah saya,'' kata Hohn seperti dikutip The Seattle Times, Ahad (23/9).

Setelah memakan inangnya, larva kemudian berkembang menjadi pupa, membentuk selubung luar yang keras yang mirip seperti butir beras gemuk berwarna coklat. Itulah yang dijumpai Hohn dalam beg plastik yang mengandungi bangkai-bangkai lebah itu. Kini, Hohn masih menunggu munculnya fasa berikutnya. Dalam tiga hingga empat minggu kemudian, pupa akan berkembang menjadi lalat dewasa yang siap terbang.

Pelakunya adalah lalat yang dikenali dengan nama Apocephalus borealis atau scuttle fly, merupakan serangga yang sering dijumpai di pelbagai wilayah Amerika Utara dari Pantai Barat ke Pantai Timur. Namun, sampai Hafernik dan pelajar-pelajarnya mencari bangkai lebah di laboratoriumnya di San Francisco mati empat tahun lalu, lalat coklat itu tak pernah diketahui pernah menjangkiti lebah, hanya sekadar serangga terbang biasa. Sumber republika.co.id

0 comments:

Post a Comment