Powered by Blogger.

Sebuah universiti di Amerika ditutup akibat ancaman bom

Louisiana State University (LSU), Isnin (17/9) sekitar pukul 14.00 waktu setempat, mengumumkan pembatalan semua aktiviti kampus selama sisa hari itu. Satu ancaman bom pada Isnin pagi mencetuskan pengosongan kampus utama universiti tersebut.

Pengumuman tersebut disampaikan kepada ribuan mahasiswa LSU dan kakitangan fakulti agar menjauh dari kampus Baton Rouge hingga ada arahan lanjut dari Pusat Operasi Kecemasan LSU untuk kembali. Peristiwa itu disiarkan oleh rangkaian berita tempatan NOLA.com.

Polis LSU, yang disokong oleh beberapa agensi pelaksana undang-undang, terus menyiasat ancaman bom itu, kata laporan tersebut. Lembaga pendidikan itu mulai mengosongkan kampus utamanya selepas seseorang menelefon 911 sekitar pukul 10.32, dan menyampaikan ancaman bom, demikian laporan Xinhua. Pemanggil tersebut tidak menyebutkan tempat bom itu, kata beberapa pegawai.

Universiti tersebut menyiarkan keadaan siap sedia di jejaringnya satu jam kemudian. "Satu ancaman bom telah dilaporkan ke kampus LSU. Tolong lakukan pengosongan dengan setenang dan secepat mungkin. Semak lsu.edu untuk perubahan." Kampus itu total mempunyai 30,000 pelajar, profesor dan pegawai.

0 comments:

Post a Comment